onsdag 15. juli 2015

Parfymene som forsvant

Da jeg begynte å jobbe i parfymebransjen i 1994 var det i gjennomsnitt en ny parfymelansering i måneden. Det ble bygd opp høye forventninger og glamourfaktoren var høy rundt hver lansering.
De siste 5 årene har det blitt lansert i gjennomsnitt hele 3 nye parfymer per dag og det er naturligvis vanskelig å holde oversikten i parfymejungelen. Mange A, B og C-kjendiser har nå lansert sin egen duft, i tillegg til de fleste motehus, bilmerker, juvelhus og tegneserier. Men ikke alle parfymer har livets rett i denne sterke konkurransen. Noen parfymer som ble lagt merke til da de ble lansert, er nå verken i produksjon eller i salg.

Årsakene til at parfymer forsvinner fra markedet er flere, men dette er de vanligste grunnene.

Dårlig salg
Med sterk konkurranse mot tusenvis av andre parfymer sier det seg selv. Dette er den fremste grunnen til at parfymene forsvinner. Parfyme krever store markedsinvesteringer både ved lansering og for å holde salget oppe.
Tilgang på ingredienser
Parfymene er avhengig av råstoffer som enten kan bli vanskeligere, dyrere eller umulige å få tak i. Noen ingredienser kan også det bli restriksjoner på eller i verste fall bli forbudt.
En ny start
Når parfymehus blir solgt og kommer under ny ledelse, velger enkelte å pensjonere gamle utdaterte dufter.
Tre nye DKNY dufter, men bare denne sommeren!
Limited editons
På begynnelsen av 90-tallet begynte parfymehusene å lansere dufter i et begrenset antall og nå er minst halvparten av lanseringene det som på fagspråket kalles limited editions. Men går salget strålende velger mange å sette duften inn i fast sortiment. Risikoen ved å falle pladask for en limited edition duft er at du kanskje aldri får tak i den igjen.

Sitter du på en utgått parfyme kan du tjene gode penger da det finnes desperate kjøpere der ute som er villig til å betale gode penger for de sjeldne dråpene. Da snakker vi til og med åpnede, halvtomme flakonger og småprøver.

Her er noen av mine parfymefavoritter som har forsvunnet fra norske hyller de siste 20 årene:

80-talls eleganse
Byzance by Rochas
En skikkelig 80-talls parfyme som likevel ikke helt klarte å henge med i tiden og forsvant fra markedet for et par år siden. Duften er en bombe av blomster, vanilje og musk i en uforglemmelig lilla flakong der til og med selve parfymen var nesten selvlysende lilla i fargen. Rochas hadde visstnok en del reklamasjoner på nettopp dette, parfymen farget av på lyse klær. Supermodellen Tatjana Patitz var sexy og forførisk i annonsekampanjen for Byzance. Dette er en av duftene jeg ikke glemmer selv om jeg ikke den gang var helt i målgruppen.

Husker du?
Samba
For mange minner Sambaparfymene om en svunnen og leken tid på 80- og 90-tallet. Fargerrike flakonger og fruktige, enkle ungdommelige dufter til lave priser. Alle hadde sin favoritt, nesten litt som Twist-posen. Samba solgte i bøtter og spann i parfymeriene Cubus, Sparkjøp og Vita og var på begynnelsen av 90-tallet Norges mest solgte parfymeserie. Men plutselig sa det stopp. Sambagenerasjonen hadde gått videre på andre dufter. Sambaparfymene produseres ennå i USA men finnes ikke lengre i Norge.

Maksimalisme
Christobal by Balenciaga
Christobal er en duft som ble lansert i 1998 og markerte seg som en krydret og sensuell bombe med sterke innslag av sensuell vanilje og varme krydre. Både den maksimalistiske flakongen, kraftige duften og pompøse kommunikasjonen var en motsetning til den minimalistiske trenden på parfymer som regjerte på slutten av 90-tallet. Dessverre slo Cristobal ikke godt nok an i markedet og gikk ut av produksjon noen år senere. I dag selges halvtomme flakonger med Cristobal for over 1000 kroner på Ebay.


Hva skal dette egentlig forestille?

Signature by Donna Karan
Denne duften overrasket da den kom i 1992 med sin pudrete, krydrete og annerledes sammensetning som ikke lignet noe annet på markedet. Flakongen så ut til å komme fra en annen planet, en skulpturflakong designet av hennes egen ektemann. Tanken var at den blant annet skulle gi assosiasjoner til det mannlige kjønnsorgan. Donna Karan var da duften ble lansert en av de største kometene innenfor motebransjen og forventningene var store. Dessverre ble dette en smal duft som ikke nådde de store massene og ingen bestselger. Da Estee Lauder kjøpte opp rettighetene for Donna Karan Cosmetics i 1997, ble denne tatt bort fra markedet før den i 2008 ble relansert i en enklere og mer stilren flakong.


Sjokkannonse i 1993
Le Parfum by Sonia Rykiel
Dersom du foretrakk krydrete, sexy og tunge parfymer ville du fått anbefalt denne på begynnelsen av 90-tallet. På en tid da de fleste parfymehus lanserte florlette unisexdufter, gikk Sonia Rykiel den motsatte veien med sin første duft. Ultrafeminin, klassisk, sexy og tidløs. Men ikke så tidløs at den ble en stayer på markedet. Dessverre var målgruppen for smal og etter noen år ble den trukket fra markedet da Sonia Rykiel Parfums ble kjøpt opp av et mer kommersiellt parfymehus. 

Ekte minimalisme.

Yohji by Yohji Yamamoto
En duft som vakte oppsikt da den ble lansert i 1994 med sitt minimalistiske design og merkelige duftsammensetning av vanilje, frukt og grønne noter. Flakongen var pakket inn i silkepapir på japansk vis og lå/stod i en plexiglassboks. Sært, rart og annerledes. Duftene den japanske Yohji Yamamoto lanserte ble aldri noen stor suksess ute i verden og forsvant i dragsuget da hans motehus gikk konkurs i 2009. Men mange av duftene ble relansert i 2013, bortsett fra denne signaturduften.

Sukkertøy for nesen?

Deci Dela by Nina Ricci
Med en flakong som lignet en merkelig Gaudi skulptur og en duft som duftet som sukkervann, var det lite som minnet om Nina Riccis parisiske eleganse da denne duften ble lansert i 1994. Hele endringen av Nina Ricci konseptet til dette lekne designet, var gjennomtenkt for å nå en yngre målgruppe. Designet ble videre brukt for å lansere Nina Riccis makeup og hudpleieserie. Salget og den unge målgruppen uteble og all kosmetikk og parfyme i dette designet ble tatt bort fra markedet. I dag lanserer Nina Ricci dufter som er mer i tråd med sin originale signatur fra tidløse L´eau de Temps og tråkker ikke det klassiske uttrykket lengre på tærne.


Nilang
Nilang by Lalique
Lansert i 1995 av den eksklusive krystallprodusenten Lalique som deres oppfølger til den klassiske Lalique, kom Nilang som en ny og annerledes duft. Nilang minnet duftmessig om Angel by Thierry Mugler, men en mye lettere og friskere duft. Duften ble lansert i en krystallflakong til 2500,- som jeg var så heldig å eie inntil jeg solgte den på Ebay noen år senere til en samler i Australia. Jeg hadde tro på denne duften men den glorete flakongen var ikke helt i tråd med elegansen til det eksklusive krystallhuset Lalique. Nilang ble borte frem til den i 2011 ble relansert i ny og enklere flakong.

Ikke akkurat vann


Le Feu d´Issey by Issey Miyake
Forventningene var store da Issey Miyake i 1998 skulle lansere sin oppfølger til den suksessfulle L´Eau d´Issey. Det mange trodde skulle være en like ren og frisk duft, kom som et duftsjokk for enkelte, oppfølgeren skulle være kontrasten til den første duften. L´Eau d´Issey var vann og Le Feu d´Issey var ild. Issey Miyake ville bryte grenser med noe som ikke minnet om noe annet på markedet. Resultatet var en rød bombe som duftet nærmest som søtlig snus i kombinasjon med varm melk og orientalske krydder. Dette var duften du enten elsket eller hatet. Resultatet ble at den forsvant fra markedet noen få år senere. I dag selges små vareprøver på nettet til over 100,- stykket eller store flakonger rundt 2000 kroner stykket. Jeg tviholder på de edle dråpene jeg har igjen!



Hvilke av dine parfymefavoritter har forsvunnet fra markedet?



//Denne artikkelen er ikke sponset//


Blogglistenhits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar